Primárna činnosť Trnavkého šermiarskeho cechu je rekonštrukcia pôvodných šermiarských techník a postupov dodnes zabudnutej Lichtanuerovej šermiarskej tradície.
Lichtenauerov Zedel bol neskôr glosovaný a interpretovaný viac-menej konzistentnou líniou majstrov, ktorí sa zaslúžili o zachovanie tohoto unikátneho umenia. Z ich diel vychádza väčšina nášho úsilia o oživenie Kunst des Fechtens. Lepší prehľad o dielach nájdete v sekcii o našich zdrojoch.
Praktická rekonštrukcia šermu
Dnešná rekonštrukcia šermu spočíva v úplnom prebratí a pochopení čo najširšieho okruhu dostupných materiálov. Pre vytvorenie syntézy je nutné poznať relácie a súvzťažnosti medzi jednotlivými dielami. Následne vytvárame interpretáciu, ktorú je nutné dôkladne preskúmať v telocvični v určitých východiskových podmienkach. Ak sa osvedčí, začíname ju trénovať voľnejšie a hľadať hranice jej použiteľnosti. V tejto fáze nastupuje overovanie s dostatočnými ochrannými pomôckami, ktoré musia byť kompromisom medzi ochrannou a pohyblivosťou charakteristickou pre blossfechten – šerm bez zbroje. (Podrobnejšie v sekcií Výstroj a výzbroj.)
Po prvom kole testov opäť niekedy nasleduje návrat k písomným a obrazovým prameňom a následné prehodnotenie. Tento proces je cyklický a nedá sa povedať, že bude niekedy celkom ukončený, keďže sa pokúšame zrekonštruovať niečo, čo vznikalo 200, ba možno viac rokov.
Šermiarsky systém pôvodných majstrov je diametrálne odlišný od bežného scénického a divadelného šermu. Scénický šerm je kladie dôraz oproti bojovému šermu na bezpečnosť oboch duelantov, a snaží sa ukázať akcie, ktoré môže oceniť i laické oko. Dobrý scénický šerm by mal však vzbudzovať dojem nebezpečného zápolenia šermiarov, kde ide v každom okamihu o život. Scénický šerm ako taký nie je predmetom našeho záujmu. Tým je výhradne pôvodný šerm vo forme bojového umenia. Myslíme si ale, že plne rekonštruovaný systém dobového šermu (napríklad Lichtenawerov Kunst des Fechtens), by mohol, ak nie mal tvoriť základ každého pokusu o divadelné stvárnenie historického spôsobu šermu.